Forumet

Villkor

Skapad av Tomas Eriksson , lör 12 jan 17:44

Jag har använt tipsrobot i ungefär ett år nu (stryktips) och gillar den mycket, jag har dock aldrig satt mig in i villkoren. Nu tänkte jag göra det men har inte fattat riktigt.
Om jag spelat ett system med 10 1:or och jag 3-10 på villkor, plockas det då ut 3 - 10 ettor per rad?
Hjälp mig gärna att förstå :-)

niclas davidsson Hej jag skulle oxå vilja veta mer om hur villkoren fungerar? har inte hittat bra förklaringar någonstans.....
Mvh Nicke
sön 16 dec 11:38
Mattias Hamberg Bra fråga. Villkor tittar på varje enskild rad på din kupong. Väljer du 3-10 kommer algoritmen sortera bort alla enskilda rader som har 1,2,11,12 och 13 ettor. Väljer du 5 kryss exakt kommer du bara få med rader som innehåller exakt 5 kryss.

Samma gäller när man villkorar tecken. Om du har fem matcher där du satt ett A kan du villkora dem. Kanske vill du ta bort alla rader där alla dessa fem går in. Då sätter du villkoret 0-4. Kanske vill du också ta bort de rader där 0 av dessa går in. Då sätter du villkoret A: 1-4.

Villkor är väldigt kraftfulla verktyg, så var hyffsat säker på din sak innan du börjar villkora. Det är fler än en gång jag villkorat bort mig ;)
mån 17 dec 09:52
niclas davidsson Mycket bra beskrivning Tack. :)
mån 17 dec 11:40
Claes Henning Hej Mattias

hur fungerar villkoret för att reducera om det finns fler A och B än 13
och man bestämmer att exempelvis max 6 A och 5 B ska finnas med på kupongen?
Det kan ju se ut som så här:

C-A-B
C-B-A
A-A-B

C-A-A
A-A-B
D-B-A

A-B-B
B-A-B
A-B-B

D-C-A
B-A-A
A-B-C
B-B-A

i ovanstående exempel är det ju 17 A och 15 B och under villkoren står det 0-13,
6 A singel A av 6 möjliga fattar jag kommer med och lika så 5 B av 6 möjliga,
men hur fungerar fördelningen mellan
1-X (A-A), X-2 (A-A), 1-2 (B-B), 1-X (B-B), X-2 (B-B)
borde inte Roboten räkna ut max antalet A-F på kupongen så man väljer
A 6-17 och B 5-15 osv istället för som nu A 6-13 och B 5-13
ons 9 jan 13:56
Mattias Hamberg Nej. Se på match 3. Där har du två A. 1 är ett A och X är ett A. Men bara en av dessa kan ju komma på en enskild rad, och oavsett vilken av dem det blir så räknas det som ett A. Under inga villkor kan ju båda dessa existera på en och samma rad. Så om du sätter alla matcher till A-A-A så kan det fortfarande inte bli fler än 13 A på varje enskild rad. :)
lör 12 jan 17:44