Forumet

Viktningar

Skapad av Daniel Sandberg , lör 13 okt 09:25

Jag har lite funderingar över viktningarna. Vill minnas att jag läst t.ex att oddset viktas mot SvS odds fast med lite större sannolikhet för X. Kan inte hitta vilken tråd det var bara. Men hur är det med Tipsrobot? Den verkar ligga ganska nära oddset, vad baseras den på?
Och slutligen spelvärde. Den är väl ganska uppenbar, men om jag viktar spelvärde och använder en sträng algoritm kommer den inte bara vända på det då och se skrällar som favoriter och tvärtom? Eller har jag missat något kanske

Daniel Sandberg Fick inte med hela texten.
Har ni någon statistik på hur den används bäst? Är det i kombination med någon annan viktning och vilken algoritm ger bäst utfall?
Avslutningsvis, tack för en grym robot, keep up the good work
//D
tor 11 okt 17:29
Mattias Hamberg Hej. Dörruta var det så. Eftersom Svenska spel hade betydligt sämre odds förr i tiden, förmodligen i ett led att minska spelberoendet eller så, fick man kompensera deras odds för att de skulle vara riktigt användbara. Men nu har de bättrar sig avsevärt, så nu är det deras odds rakt av som visas. Om man fortfarande tycker att deras kryss ligger lite för högt, kan man använda viktningen Tipsrobot som behållit lite av den gamla kompensationen
lör 13 okt 09:25